Search This Blog

Saturday, October 2, 2010

Cincin Bawang?

Semalam aku balik umah lewat lalu perut ku lapar. Nak kata tak makan dah makan..mungkin tak baca bismillah kot td..hmm jadi aku berimpikan cucor perasa ikan bilis. Masakan ni memang paling payah sekali didalam dunia.Jikalau salah sukatan,cucor tu boleh disusun jadi rumah batu.haha aku ada tabiat yang suka mereka-reka bila memasak.suka tambah ni tambah tu kira macam masakan ni adalah ujian makmal.Jadi,berbalik pada cucor tadi, satelah digaul tepongnya dengan air secukop rasa,aku ternampak bawang india.Maka aku pon amek sebiji.Bawang ni memang besar.Lalu dipotong kecil.Tiba-tiba baru aku perasan yang bawang ini jadi sangat banyak apabila sudah dipotong.Tepong tadi sudah tidak kelihatan apabila dicampor sekali.Tobat jahanam cucor aku.

Berbekalkan semangat tidak membazir,lalu aku pon masak jugak lah.Sekali pandang nampak macam cucor sekali pandang nampak macam bawang goreng..nanti,bawang goreng?tapi bawang goreng apa yang ada tepung?agaknya ini lah kot asal usul cincin bawang atawa onion ring ikut bahasa penjajah...

Asal usul cincin bawang?
Adakah penciptaan sesuatu masakan itu terbit dari kesilapan dan ketidaksengajaan?

1 comment:

  1. ya ampun..nape cucur tu dilapik ngan paper?tau x paper tu ade karbon..huhu..no komen la..but its ok..at least u ade keinginan untuk memasak..lain kali try lg yea..

    ReplyDelete